Europa Fotografia Podróże Przygoda

Słowenia. Tu dzieje się magia

Słowenia. Brzmi prawie jak Słowacja, ale zdecydowanie bliżej jej do Austrii. Nie wiedziałam, czego się spodziewać. Zwłaszcza, jeśli na miejscu ma się do wykorzystania tylko 1,5 dnia. Tyle jednak wystarczyło żeby bez pamięci zakochać się w małej, malowniczej miejscowości leżącej u podnóża Alp.

Zanim dotarliśmy na miejsce, piątkowy wieczór spędziliśmy w stolicy Słowenii – Lublanie. Po zdeponowaniu tobołów w hostelu jedyne, o czym marzyliśmy, to łyk gorącej kawy. Przemierzając starówkę wzdłuż rzeki Lublanicy dotarliśmy do najmilszej kawiarnii, jaką kiedykolwiek było mi dane odwiedzić. Oczywiście nic nie dzieje się przypadkowo, bo Ziferblat Ljubljana zawczasu znalazł się na liście miejsc do sprawdzenia.

Kawiarnia wyróżnia się wśród innych tym, że nie płaci się tu za za kawę, napoje czy jedzenie, ale za czas który w niej spędzamy – 5 eurocentów na minutę, około 3 euro na godzinę. A w środku – hulaj dusza i samoobsługa. Można samemu zaparzyć kawę, można zaparzyć nawet i 10 kaw. Można zrobić sobie herbatę, podjadać ciastka i grać w gry planszowe. Na wstępie wybieramy jeden z oldschoolowych zegarków czekających na półce, którym należy się zaopiekować jak własnym przyjacielem. Podczas naszej wizyty kawiarnią zarządzał chłopak z Essex w Anglii, który postanowił na dłużej zatrzymać się w Lublanie. Oprowadził nas po lokalu, wciągnął w rozmowę z pozostałymi gośćmi, a później… usmażył wszystkim naleśniki. Dam sobie rękę uciąć, że podobne miejsce zrobiłoby w Warszawie furorę. Dlaczego nikt tego jeszcze nie wymyślił?

Następnego dnia rano, budziki jak złe, rozdzwoniły się punkt 6.00. Po to tylko żeby zdążyć na kawę (ceny, mimo że w euro, bardzo podobne do polskich), zajść do piekarnii i finalnie zebrać się na autobus do Bledu, który o 8.00 odjeżdżał z głównego dworca autobusowego w Lublanie. Minęło 1,5 h drogi i BENG – znaleźliśmy się u celu.

Gdy przed wyjazdem w instagramową wyszukiwarkę wpisałam hasztagi #bled lub #bledlake, niema połowa zdjęć wcale nie przedstawiała słynnego jeziora, tylko ciastko przypominające napoleonkę. Zaczęłam się zastanawiać, o co chodzi z tym całym zamieszaniem i po kilku klikach znalazłam informację że kremna rezina to taka lokalna specjalność cukiernicza z którą z Bledu wyjeżdża każdy szanujący się turysta. Ciastko składa się z dwóch warstw – śmietany i masy przypominającej budyniową, zamkniętych w płatach ciasta francuskiego. Porcja jest ogromna, co nie przeszkodziło mi zjeść aż 1,5. Piotrek zaniemógł, a ciasto (i lody) nigdy nie powinny się na tym świecie marnować. Co warto wiedzieć, najlepszy Bled Cream Cake podają w cukierni Slaščičarna Šmon. Kolejną specjalnością zakładu, której nie mogłam się oprzeć w późniejszym czasie, jest gibanica – ciasto smakiem przypominające miks makowca i jabłecznika. Kolejny słoweński rarytas, kolejne +10 punktów do wyrzutów sumienia.

Nie o jedzeniu ma być jednak ten wpis, ale o magii która dzieje się nad jeziorem Bled. Mimo, że miejscowość leżąca u podnóża Alp Julijskich jest największą turystyczną atrakcją Słowenii, panuje w niej błoga i kameralna atmosfera. Grupy ludzi wylewające się z autobusów wycieczkowych od razu ładują się na łódki i za 10 euro płyną na wysepkę z kościółkiem, żeby za kolejne kilka euro pobimbać dzwonem, a potem potulnie wracają do autokarów i odjeżdżają w siną dal. Podobnie ma się sprawa z Zamkiem Bledzkim. Wspinaliśmy się 15 minut tylko po to żeby dowiedzieć się, że jeśli nie zapłacimy 10 euro to możemy sobie zagrać na nosie, bo zza wysokich kamiennych murów nie widać kompletnie niczego. Zrezygnowaliśmy, bo wiedzieliśmy że są miejsca, w których widok na jezioro jest jeszcze lepszy, a wstęp całkowicie darmowy.

Mimo, że obejście całego jeziora żwawym krokiem zajmuje około 45 minut, większość przyjezdnych odmawia sobie tej przyjemności na dzień dobry. A szkoda, bo na każdym kroku, pomiędzy każdym z krzaczków wyrastających z brzegu, czai się sporo wyjątkowych miejsc do sfotografowania.

Następnego dnia rano plan mieliśmy jeszcze bardziej ambitny. Wstać o 5.00, dotrzeć do punktu widokowego nad jeziorem przed wschodem słońca, wrócić na śniadanie do pensjonatu i zdążyć na autobus powrotny do Lublany o 10.30. Łatwo nie było, ale o 6.10 byliśmy zwarci i gotowi do wyjścia. Otwieramy drzwi, a na dworze ciemno i leje. Doskonale. Cały plan uchwycenia dobrego światła o wschodzie słońca diabli wzięli. Zrezygnowani wróciliśmy na śniadanie i o 8.00 postanowiliśmy dać sobie drugą szansę. Dzień wcześniej srajfon pokazywał że w niedzielę pogoda będzie jeszcze gorsza niż w sobotę (dużo chmur, zero słońca), a tu – niespodzianka. Niebo zaczęło się przejaśniać, a z ponad zalesionych szczytów w końcu wyłoniły się Alpy!

Największy spektakl natury odbywał się jednak nad jeziorem. Zero ludzi, cisza absolutna, za plecami góry, a przed oczami widok zaliczany do kategorii tych porażająco pięknych.

Mgła wędrowała ponad koronami drzew i przemykała tuż nad taflą jeziora. Nigdy wcześniej nie doceniałam uroków jesieni bo jestem na baterie słoneczne, ale ten moment był dla mnie w jakiś sposób przełomowy. Nie sądziłam, że natura jesienią może być tak fascynująca. Zakochałam się, it’s official. Ale spoko, dzieci z tego nie będzie.

Mniej więcej w połowie jeziora, patrząc od strony miasteczka, biegnie ścieżka prowadząca do dwóch najbliższych szczytów – Ojstricy i Malej Osojnicy. Zdecydowaliśmy się wdrapać na ten pierwszy z dwóch prostych powodów – ograniczony czas i widok nie do pobicia. Zwłaszcza, jeśli na miejsce docieramy jako pierwsi.

Wejście na szczyt zajmuje około 20 minut. Jest odrobinę męczące, ale każdy początkujący powinien pokonać trasę bez większego problemu. Panorama jeziora wynagradza koszt poniesionego wysiłku.

Po tym, co zobaczyliśmy z rana, Bled w świetle dnia traci dużo ze swojego uroku. Co oznacza że większość przybywających w pośpiechu nie ma szansy doświadczyć tego, co dzieje się tu o wschodzie i zachodzie słońca. Nie popełnijcie tego błędu i przyjedźcie do Bledu na więcej niż pół dnia. Warto jak diabli.

Zanim dotarliśmy na lotnisko, jeszcze przez cztery godziny wałęsaliśmy się po ryneczku Lublany. Stolica Słowenii to bardzo kompaktowe miasto z kolejnym zamkiem na szczycie, z którego bez poniesienia dodatkowej opłaty niewiele jest się w stanie zobaczyć. Panorama miasta na szczęście nie jest zjawiskowa, więc przejazd funicularem spokojnie można odpuścić.

Poszukując czegoś na ząb, znowu, całkiem przypadkowo, trafiliśmy na malutki lokal o szanującej się nazwie Klobasarna. Nie sposób go przeoczyć, bo nad wejściem wisi dorodne pęto kiełbasy nadnaturalnych rozmiarów. Specjalnością zakładu jest zestaw składający się ze słoweńskiej kiełbasy, chrupiącej buły, tartego chrzanu i musztardy oraz moje ulubione štruklji – zawijaniec z ciasta i białego sera, smakiem przypominający leniwe z masłem i bułką tartą.  Nie wspomniałam też że w samym Bledzie restauracji z daniami w rozsądnych cenach jest jak na lekarstwo, ale znowu, przypadkowo, znaleźliśmy miejsce godne polecenia – Oštarija Babji zob, serwujące m.in. štruklji  jeszcze lepsze niż w Lublanie i njoki – słoweńskie kluski przygotowywane na podobieństwo włoskich gnocchi.

Tyle z informacji praktyczno-gastroturystycznych. Gorąco namawiam: pakować plecaki i przyjeżdżać do Bledu żeby doświadczyć tego, czego nie da się przedstawić za pomocą zdjęć, a czego warto – przynajmniej raz w życiu – doświadczyć na własnej skórze.

Zobacz także…

• „Jestem na baterie słoneczne” – bomba! Ja też.
    Mroczny klimat na niektórych ujęciach przywodzi mi na myśl „Osobliwy dom pani Peregrine”. ;-)

• Super klasa fotostory. Moje ulubione klimaty, gdy gorsza pogoda. Jestem w szoku, jeśli powiecie, że to DALEJ JEST gh4 :D

• W Słowenii byłam w tamtym roku, raz tyko przejazdem, a raz przez kilka godzin w Mariborze, ale widokami i tak byłam zauroczona. Jezioro Bled miałam na liście do odwiedzenia, oglądam zdjęcia kolejny raz i coraz bardziej mam ochotę tam pojechać :) jestem typem zdecydowanie jesiennolubnym, a jeszcze mgła i takie niesamowite zdjęcia, szczególnie te ze wschodu słońca <3

• Po tym wyjeździe też polubiłam jesień! Mgła robi robotę. I strasznie żałujemy że przez brzydką pogodę nie załapaliśmy się na wschód słońca. Next time :(

• CO TO SA ZA TORY POD WODĄ? muszę to wiedziec.
    a poza tym, to najladniejsze foty ze słowenii jakie widzialam. ale wy robiliscie, więc wiadomo. hehe, najdalej we wtorek odbieram prawko, wsiadam i jadę! ;d

• Do Słowenii trochę daleko samochodem, trzeba przejechać całe Czechy i Austrię albo Słowację i Węgry ;d
      Szukałam informacji na temat tych torów i nic ciekawego nie znalazłam. Wysłałam nawet zapytanie do biura promocji Słowenii, może wiedzą więcej niż internety!

• OK, wygląda na to, że Piotrek miał rację i przewidział historię tych torów: „The tracks were used in the past for launching bigger boats to the water. It sure looks a bit mysterious, since it is not used anymore and bigger boats are not allowed on the lake”.

• :myslałam że to jakiś tajemniczy pociąg, że kiedyś nie było tam jeziora itd. dzięki, wolałam nie wiedzieć :(
        :D

• Wow! PIękne widoki! Muszę tam pojechać!

• Evi

Przepiękne zdjęcia! Mam już kupione bilety na majówkę 2017 i zbieram aktualnie wszelkie pomysły na to, co przez 9 dni robić w Słowenii :) Twój post na pewno mi się przyda! Jezioro Bled to oczywiście mój must see :)

• 9 dni to sporo, będziesz miała co robić! My mieliśmy tylko 1,5 dnia, ale i tak mam wrażenie że sporo zobaczyliśmy :)

• Ej nigdy nie slyszalam o takim systemie w kawiarniach! Juz jestem na tak!

No a klimat zdjeci totalnie do mnie przemawia… Spacerowalabym!

• Dorota

Niesamowite zdjęcia! Wszystkie, co do jednego! :O

A z takimi kawiarniami „na czas” spotkałam się już w Paryżu i w Rzymie – nazywają się Anticafé i powstaje ich coraz więcej. Też się dziwię, że nikt w Polsce jeszcze nie podchwycił tego pomysłu… kupiłabym od razu cały karnet do takiej kawiarni w Katowicach, haha :D

• O popatrz, nawet nie wiedziałam że mają swoją nazwę. W takim razie jestem za tym, żeby wprowadzić taką kawiarnię do każdego z polskich miast. Przynajmniej tych większych. Całkowicie zapomina się o świecie na zewnątrz. Wspaniała sprawa!

• Dorota

Bardzo klimatyczne zdjęcia! Te z mgłą magiczne :)
    A system „na czas” w kawiarni – super pomysł!

• Ale tam jest magicznie! A zdjęcia – fantastyczne! :) Pięknie tam, trzeba kiedyś się wybrać :)

• Jakie piękne zdjęcia, jakie piękne widoki! Jaka cudowna mgła! Jakie fajne jezioro! I jaki świetny klimat zdjęć, takie trochę mroczne, trochę tajemnicze… Chyba zaraz spakuję manatki i poszukam biletów do Słowenii :)

P.S. A ten ładny plecak to z jakiej firmy? :)

• Cześć Antonina, przede wszystkim – fajnie że wpadłaś <3 Dziękujemy za miłe słowa, koniecznie odwiedź kiedyś Słowenię. Nigdy bym się nie spodziewała, że będzie aż tak ładnie. A plecak z filmy Herschel, model Little America :) Pozdrowienia!

• Aaaa no nie mogę, ale boskie zdjęcia! Te chmury i mgła. Cudo!

• Mega relacja. Zakochaliście mnie w Bledzie :D dziękuję ;-) pozdrowienia

• Kasia, taką miłość to tylko pielęgnować! :-D

• No koniecznie :D ale chyba Was znienawidzę (oczywiście tylko tymczasowo), bo widziałam, że wybieracie się do Azji! Umrę z zazdrości, ale i radości dla Waszych zdjęć i filmów. Powodzenia :)

• Haha, wybacz, ale umknął mi Twój komentarz. Proszę bardzo, mi też się zdarza tymczasowo kogoś nienawidzić bo jedzie w fajne miejsce, gdzie ja akurat nie mogę. To wstrętne i walczę z tym, ale na szczęście po 1 dniu przechodzi ;) Mamy zamiar zrobić dużo konkret materiałów, więc jak będziesz się wybierać – mam nadzieję że Ci się przydadzą. Tu się wydarzy jakaś kilkumiesięczna azjatycka epistoła :-) Ściskam!

• nie szkodzi ;) haha, wiem, też z tym walczę! na pewno skorzystam z Waszych porad, muszę w końcu wybrać się w te upragnione rejony świata. Jeszcze raz powodzenia:))

• Dzięki, Kasiu :) Przyda się! I jestem pewna, że Twoja obecność w Azji to tylko kwestia czasu. Czuję to w kościach!

• dzięki! też mam taką nadzieję i postanowienie na 25-te urodziny ;-) trzymajcie się :))!

• Mo Tresvodka

Przy wzmiance o cieście musiałam przejść się do lodówki ;)

• Zdjęcia miażdżą Dżż brzz dą duuuum !

• Pięknie! Muszę się tam kiedyś przejechać ;)

• Co za zdjęcia! Pojechałabym do Słowenii choćby teraz!

• Tak patrzę tu teraz z nowym szablonem, choć i tak już to widziałam, ale sobie myślę „a zajrzę jeszzcze raz” – czytam komentarze i swojego nie widze i myśle sobie „JAK TO”, nadrabiam! Ale coraz częściej mi się to zdarza i myślę sobie, że ja mam zaniki pamięci, albo to jest skutek czytania czegoś w amoku zleceń (chociaż 13 października to ja miałam jelitówkę, więc też jakiś amok, innego rodzaju, wybaczcie)
    Zdjęcia – sztos! W Słowenii byłam raz na stopa, zatrzymaliśmy się o w Szkocjanskich Jamach i w Koprze nad morzem, i właśnie dziewczyna poznana przy jaskiniach (które eż polecam bardzo bardzo, najpiękniejsze w jakich byłam!), polecała bardzo Bled! A jeszcze bardziej polecała Bohnij – niedaleko obok, mówiła że 3 razy mniej ludzi, mniej znane a magia w 100% !